GEZOCHT: Algemeen Fysiotherapeut voor Fysiotherapie Heikant!

Dry Needling bij Fysiotherapie Heikant

Nadat onze oud-collega Martin van Dam begin 2022 met pensioen is gegaan, heeft Fysiotherapie Heikant tot onze teleurstelling géén behandelingen van Dry Needling meer aan kunnen bieden. Met trots kunnen wij zeggen dat onze praktijk per 1 mei 2022 haar diensten van Dry Needling weer kan aanbieden!

Wat is Dry Needling?
Dry Needling is een effectieve behandelmethode waarbij we spiergerelateerde klachten als gevolg van spierknopen(*) verhelpen door middel van een dunne naald. Dry Needling is dan ook een zeer geschikte manier om op een snelle manier diepe spierknopen en verhardingen aan te pakken.

Door verkramping van een spier, ontstaat er namelijk een verslechtering van de bloedsomloop in het lichaam en hopen afvalstoffen zich veel sneller op. Dit heeft als gevolg dat spieren stijf en soms ook pijnlijk voelen. Denk bijvoorbeeld aan een overbelasting door herhaaldelijk, langdurig sporten.

Met behulp van Dry Needling kunnen we deze diepe verkrampingen op een goede manier los kweken. Dit doen we door het aanprikken van één naald, waarbij we kortdurend een spierknoop prikkelen. Het aanprikken van de naald in de huid is vrijwel niet voelbaar. Er kan wel een soort ‘kramp’ gevoel ontstaan bij het aanprikken van de spierknoop zelf. Na het aanprikken ontspant de spier zich al vrij snel en kan het zijn dat u gemakkelijker beweegt. Het gevolg na een volledige behandeling kan zijn dat de spier vaak nog wat zwaar en vermoeid aanvoelt. Ook dit gevoel trekt binnen één tot twee dagen vaak weg.

Wanneer is Dry Needling wel/niet geschikt voor mijn klachten?
Dry Needling kan ingezet worden bij verschillende soorten klachten. In de praktijk behandelen wij de volgende soort klachten door middel van Dry Needling:

• tennis- en golfersellebogen
  • hielspoorklachten
  • kuit- en achillespeesklachten
  • scheenbeenklachten
  • runners- en jumpersknee
  • schouderklachten
  • algemene pijnlijke, zware en/of stijve spierklachten bijv. door overbelasting of blessures (NB: géén spierscheuren!)
  • RSI-klachten
  • algemene (spier)klachten aan de lage rug, heup, bil- en beenspieren

Er zijn ook een aantal contra-indicaties (= geen indicatie) voor Dry Needling. Deze worden u vooraf uitgevraagd om er zeker van te zijn of u wel/niet in aanmerking komt voor de behandeling Dry Needling.
Absolute contra-indicaties voor Dry Needling zijn: bloedstollingsziektes, infecties, koorts, angst voor naalden, ontstekingen (bijv. aan het hart/endocarditis), lymfoedeem en hartklepoperaties.

Na de behandeling Dry Needling
Na de behandeling Dry Needling kan de spier waarin is geprikt wat gevoelig, stijf of beurs aanvoelen. Dit gevoel houdt meestal één à twee dagen aan en trekt vervolgens weer weg. In de meeste gevallen kunt u na de behandeling al veel gemakkelijker en soepeler bewegen. Uitstralende (pijn)klachten nemen gedurende de week af, de spier ontspant meer en ook kracht & coördinatie nemen toe.

Wat u zelf nog kunt doen:

• Vocht: drink genoeg water over de dag heen, zowel vóór als na de behandeling. Dit helpt bij de afvoer van afvalstoffen.
  • Rust: pak voldoende rust na de behandeling. Te snel en te zwaar belasten van de spier kan het herstel vertragen.
  • Oefeningen: na de Dry Needling behandeling krijgt u van de fysiotherapeut oefeningen om thuis uit te voeren. Het is van belang deze goed te blijven volgen, om maximaal resultaat te boeken.
  • Advies: na de behandeling krijgt u adviezen mee ten aanzien van het herstel. Het is van belang deze goed op te volgen, om maximaal resultaat te boeken.

Wordt Dry Needling vergoed door de zorgverzekeraar?
Dry Needling is een onderdeel van een fysiotherapeutische behandeling en wordt, mits u aanvullend verzekerd bent, vergoed door de zorgverzekeraar.

Wilt u meer informatie over Dry Needling?
Binnen onze praktijk wordt de Dry Needling behandeling verzorgd door fysiotherapeut Taylan Yilmaz. Voor meer informatie kunt u direct contact opnemen met de praktijk (040-2539665) of een e-mail sturen naar fysiotherapie@heikant.nl. U kunt zich ook online aanmelden op onze website: www.fysiotherapieheikant.nl/online-aanmelden/.

(*) Myofasciale drukpunten of spierknopen zijn pijnlijke, lokale verhardingen in een spier. Deze spierknopen geven vaak uitstralende pijnklachten naar andere regio’s.