Therapie bij bekkenpijn

Wat is bekkenpijn?

Bekkenpijn komt het meeste voor in de zwangerschap, maar ook na een ongeluk kunnen er bekkenklachten ontstaan. Dat betekent dat ook mannen en niet-zwangere vrouwen bekkenpijn kunnen ervaren, maar dat percentage is  laag. Daarom zal het in de tekst vooral over bekkenpijn tijdens de zwangerschap gaan. Tijdens de zwangerschap ‘verweken’ de banden tussen de verschillende delen van  het bekken, waardoor deze banden rekbaarder worden. Deze verbetering van de rekbaarheid is een natuurlijk verschijnsel om de baby gemakkelijker het bekken te laten passeren tijdens de geboorte.

Wanneer de spieren rond het bekken niet krachtig genoeg zijn om deze rekbaarheid op te vangen kan er bekkenpijn ontstaan: pijn bij het schaambeen, rond het bekken/stuitje of in de lage rug. Lang staan, traplopen of omdraaien in bed kunnen pijnlijk en beperkt zijn. Bekkenpijn is goed te behandelen: adviezen over houding en beweging en spierversterkende oefeningen voor de – dwarse- buikspieren geven bij de meeste zwangere vrouwen een goed resultaat.

Andere benamingen voor bekkenpijn

Bekkenpijn wordt ook wel symfysiolyse genoemd. Dit is een extreme vorm van bekkenpijn, maar komt zelden voor. Bij een symfysiolyse wordt de verbinding tussen de twee schaambeenderen extreem rekbaar. Bekkeninstabiliteit is een term, die ook veel gebruikt wordt. In feite is de instabiliteit in het bekken – door de vergroting van de rekbaarheid van de  banden-  de oorzaak van de bekkenpijnklacht. Zoals eerder beschreven is bekkenpijn goed te behandelen.

Klachten bij bekkenpijn

• Pijn op of rond het schaambeen
  • Pijn onder in de rug
  • Pijn rond de stuit
  • Pijn bij starten van een beweging zoals opstaan
  • Pijn door langdurig in dezelfde positie zitten of liggen.